Návrh reformy verejnej a            štátnej správy

REFORMA VEREJNEJ SPRÁVY

Ako aj z pripojenej Analýzy zamestnanosti a odmeňovania vo verejnej správe a Zdôvodnenia príčin a potrieb reformy vyplýva, slovenská verejná správa sa nachádza v stave agónie, do ktorej sa dostala najmä v dôsledku legislatívnej anarchie. Tá sa aj v súčasnosti úspešne rozmáha uplatňovaním populistických nekoncepčných politických a rezortných záujmov diktujúcich podmienky zamestnávania a odmeňovania zamestnancov verejnej správy.

Navrhnutá systémová reforma zefektívnenia verejnej správy by v svojej podstate nielen odstránila tento nežiaduci stav ale nastolila aj spravodlivé podmienky vhodné pre prosperitu a rozvoj demokratickej spoločnosti do budúcna.

I. REFORMA V ZAMESTNÁVANÍ

Okrem iných neodkladných zmien v súvislosti s navrhnutou reformou je potrebné:

1. Zrušiť politické nominácie vo verejnej správe.

Dôvod - umožnením politických nominácií na obsadzovanie funkcií a zamestnaneckých miest vo verejnej správe je v demokratickej, právnej a morálne vyspelej spoločnosti odoprené základné občianske právo na možnosť uchádzať sa o voľné zamestnanecké miesto komukoľvek kto spĺňa zákonom stanovené kritéria. Takýto obmedzený výber vytvára podmienky na závislé a korupčné správanie. Politicky dosadený (prakticky neodvolateľný) nominant (ktorý by pravdepodobne neuspel v transparentnom výberovom konaní) dosadený na 4 ročné volebné obdobie za odmenu, nemá dôvod na dosahovanie nadštandardných výsledkov zavádzaním pokrokových technológií, moderných metód riadenia, efektívneho hospodárenia, dosadzovania zamestnancov z najlepších odborníkov a vytvárania pracovného prostredia s dlhodobou perspektívou.

2. Zmeniť podmienky zamestnávania vo verejnej správe úpravou platnej legislatívy.

Dôvod - napr. (zbytočný?) zákon o štátnej službe (kniha s viac ako 60 stranami) je byrokratický paškvil, ktorý brzdí jej rozvoj tak vo vnútri, ako aj navonok.Súčasné zákony o štátnej a verejnej službe sú politickým, mocenským a ekonomickým nástrojom na upevňovanie moci, napomáhajúcim rastu byrokracie, korupcie ako aj brzdou pokroku.

3. Zriadiť jednotný web portál s transparentnou ponukou všetkých voľných zamestnaneckých miest vo verejnej správe.

Dôvod - iba umožnením transparentnej ponuky a výberu najlepších odborníkov nastanú podmienky pre zefektívnenie práce vo verejnej správe.Dôsledkom tejto reformy by konečne vzniklo jednotné pomenovanie všetkých povolaní, čo by malo priaznivý vplyv napr. na pravdivosť údajov uvádzaných pomenovaní profesií v rámci ponúk voľných pracovných miest. Získané údaje o prezamestnanosti alebo nedostatku zamestnancov by sa napr. dali použiť pri spravodlivom dotovaní škôl, ktoré by mali byť odmeňované aj podľa toho, či produkujú iba nových nezamestnaných alebo výučbu prispôsobili skutočným požiadavkám trhu. Znížila by sa korupcia pri prijímaní nových zamestnancov.

4. Zaviesť povinnú, pravidelnú analýzu potrebného počtu zamestnancov a vykazovanej kvality práce vo verejnej správe a výsledky aplikovať v praxi.

Dôvod - iba dôkladná, objektívna a pravidelne sa opakujúca analýza produktivity práce v organizáciách verejnej správy a následné opatrenia na odstránenie nedostatkov umožnia dosiahnutie požadovaných výsledkov vyplývajúcich z uskutočnených reforiem.           Cieľom je minimálne 1/3 postupné zníženie prezamestnanosti.

II. REFORMA V ODMEŇOVANÍ

V súčasnosti je odmeňovanie vo verejnej správe chaotické a nespravodlivé, založené na princípoch, kto má moc a konexie, potom aj jeho zamestnanci majú lepšie mzdové ohodnotenie, ktoré nevyjadruje skutočnú cenu práce, ani postavenie zamestnanca v spoločnosti.                   Preto je potrebné:

1. Zrušiť zákonmi stanovené mimoriadne platy, osobné platy, osobitné platové tarify, zvýšené platové tarify a všetky navýšenia a výnimky povoľujúce odchýlky od základného platu zamestnanca.

Dôvod - tieto odchýlky sú v súčasnej podobe často iba rezortnou záležitosťou a neodôvodneným navyšovaním základných platov pre určitú časť protežovaných zamestnancov verejnej správy vykonávajúcich tú istú prácu s rovnakými požiadavkami na odbornú úroveň ako organizácie a organizačné jednotky v iných rezortoch alebo na tzv. nižšom stupni riadenia.

Stanovením nových podmienok odmeňovania vo verejnej správe stratia všetky diskriminačné výnimky udeľované v terajšej podobe svoje opodstatnenie.

2. Zrušiť platové triedy pre stanovenie tarifných platov zamestnancov štátnej a verejnej správy.

Dôvod - platové triedy pre stanovenie tarifných platov štátnych a verejných zamestnancov sú účelovo vymyslené tabuľky s úradnícky stanovenou výškou základného platu pre konkrétnu profesiu bez akéhokoľvek racionálneho opodstatnenia. Napr. navýšenie základného platu podľa dosiahnutého vzdelania (ak tú istú prácu môžu vykonávať aj zamestnanci s rôznym vzdelaním). Taktiež odmeňovanie podľa dosiahnutého veku a nie podľa skutočne odvádzanej práce je prinajmenšom scestné a pomýlené. Komerčná organizácia profitujúca z vykázaných výsledkov by si takýto luxus odmeňovania za vek alebo získaný diplom určite nemohla dovoliť lebo by skrachovala.

Podľa novo navrhnutých podmienok bude môcť nadobudnuté vedomosti vzdelaním a odbornosť vekom na základe výsledkov práce daného zamestnanca primerane oceniť kompetentný vedúci (tiež zodpovedný a platený iba za dosahované výsledky svojej práce a práce podriadených zamestnancov na svojom pracovisku).

3. Zrušiť paušálne náhrady.

Dôvod - paušálne náhrady uvádzané v analýze sú najmä u ústavných činiteľov iba nástrojom na zahmlievanie skutočne dosahovaných príjmov. Keďže všetky paušálne náhrady majú predstavovať kompenzáciu za predpokladané náklady, napr. za cestovné náhrady, ubytovanie a pod., pričom u každého zamestnanca a ústavného činiteľa predstavujú v skutočnosti rozdielnu sumu, ktorá sa mu má vyplatiť v skutočne preukázateľnej výške, tak nie je dôvod na ich poskytovanie paušálne - vymyslenou a neodôvodnene navýšenou a ako z analýzy vyplýva aj svojvoľne navrhnutou a schválenou, nezdanenou sumou vo forme odmeny.

4. Zrušiť 13. a 14. plat.

Dôvod - 13. a 14. plat vyplácaný iba sudcom a prokurátorom bol iba pokusom o lepšiu vymožiteľnosť práva, ktorý na plnej čiare zlyhal, keďže prieťahy v súdnych rozhodnutiach a zlá vymožiteľnosť práva sa ešte viac prehĺbili. Naopak, sudcovia z podobných zmien, ako je navýšenie počtu sudcov, súdnych čakateľov, lepšieho a modernejšieho vybavenie pracovísk a paušálneho navyšovania platov iba získali ďalší profit, za čo sa odvďačili odmietnutím zmrazenia platov v čase krízy, tak ako u ostatných ústavných činiteľov a zamestnancov verejnej správy a ešte aj provokatívne zažalovali štát o preplatenie rozdielov v platoch voči sudcom špecializovaného súdu. Nižšie navrhnutá reforma rieši aj takéto nemorálne správanie sudcov a znižovanie prieťahov v súdnictve. Zároveň značne zníži korupčné správanie ústavných činiteľov a zamestnancov verejnej správy, keďže takéto správanie im nebude naďalej tolerované ako doposiaľ.

Navrhnuté riešenie výpočtu Základnej - hrubej mzdy.

Hlavným cieľom systémovej reformy zamestnávania a odmeňovania štátnych a ostatných verejných zamestnancov a ústavných činiteľov je stanoviť skutočnú cenu práce pre jednotlivé profesie na Slovensku, v aktuálnom čase, transparentným, nanajvýš spravodlivým a demokratickým spôsobom.

Takáto skutočná cena práce - (v tomto návrhu reforiem je ponímaná ako bežná hrubá mzda zamestnanca pre nasledujúci kalendárny rok u jednotlivých konkrétne pomenovaných povolaní a pracovného zaradenia) bude každoročne aktualizovaná a upravovaná podľa navrhnutých zmien vybraným a pravidelne obmieňaným tímom nanajvýš kompetentných odborníkov delegovaných odborovými organizáciami, alebo inými demokraticky zvolenými zástupcami zamestnancov jednotlivých profesií, ktorí ju stanovia napr. na základe nasledovných kritérií:

- podľa spoločenského postavenia zamestnanca - požiadaviek na kvalifikáciu, odbornosť,      špecializáciu .....

- porovnania ceny rovnakej práce v komerčnom sektore a vo verejnej správe

- porovnania hrubých miezd (napr. % k priemernému platu) vo vybraných a okolitých štátoch

- najmä podľa zohľadnenia aktuálnej ponuky a dopytu na slovenskom trhu práce o konkrétne    povolania

- predpokladaného výhľadu požiadaviek na zamestnanecké miesta do budúcna

- výšky prostriedkov vyčlenených na mzdy vo verejnej správe v aktuálnom rozpočtovom  období a pod.

Takto (samozrejme, že oveľa detailnejšie) každoročne budú údaje o základných platoch ústavných činiteľov a ostatných zamestnancoch verejnej správy pre všetky povolania a pracovné pozície spolu so štatistickými a inými údajmi na základe ktorých boli stanovené, vrátane odôvodnenia zmien, zverejňované v transparentných prehľadoch aj na internete.

Základný plat bude vyjadrovať skutočnú cenu práce na Slovensku - priemernú hrubú mzdu, vrátane v súčasnosti poskytovaných funkčných a osobných príplatkov, odmien, vyrovnaní a pod.

Týka sa to teda tak pracovných ako aj funkčných zaradení (riaditeľ, zástupca, vedúci...) ktoré budú taktiež pre konkrétne zamestnanecké miesta a povolania súčasťou uvádzanej pracovnej pozície v uvedenom prehľade.

Príplatky - v súčasnej alebo upravenej podobe, ako sú (nadčasy, práca v noci a vo voľné dni, rizikové príplatky, pohotovosť a pod.) by mohli tvoriť zvlášť vyčlenenú časť mzdových prostriedkov, poskytovaných nad rámec základných platov, určených výhradne na tieto účely a vo výške preukázaných zákonných výdavkov, keďže sa stále jedná o nárokovateľné položky za prácu vykonanú nad rámec základného platu.

Súčasné paušálne náhrady za (cestovné výdavky, ubytovanie, ošatenie a pod.) poskytované najmä ústavným činiteľom ako nezmyselné, netransparentné a neoveriteľné, ale aj vysoko nadhodnotené mesačné odmeny k platu budú zrušené!!! Nemajú žiadne opodstatnenie, ani nič spoločné so spravodlivým mzdovým ohodnotením. Skutočne preukázateľné výdavky na tieto účely budú preplácané všetkým zamestnancom z prevádzkových prostriedkov - mimo limitu mzdových výdavkov a iba v povolených zákonom stanovených výškach na základe zamestnancom predloženého riadneho zákonom stanoveného vyúčtovania.

Realizácia reforiem - postup.

Napr., parlament schváli v rozpočte navýšenie mzdových prostriedkov vo verejnej správe z pôvodných 2 mld. € o 3%. V nasledujúcom rozpočtovom období, bude na mzdy vyčlenených o 60 mil. € viac finančných prostriedkov.

Na základe prepočtov sa časť z celkového objemu mzdových prostriedkov vyčlení na zákonom stanovené Príplatky k Základnej mzde (v globále budú vyššie o cca 3%) a ostatné zdroje budú tvoriť položku hrubých miezd slúžiacich výhradne na vyplatenie v nasledujúcom roku podľa novo stanovených hrubých miezd.

Peniaze na vyplatenie hrubých miezd sa následne prerozdelia medzi rezorty, zriaďovateľov a jednotlivé organizácie (avšak až po vyhodnotení súťaže a jej umiestnenia - viď. ďalšiu časť) verejnej správy financované z rozpočtových prostriedkov ako limitovaná položka vypočítaná podľa aktuálne stanovenej výšky Základných - hrubých miezd pre jednotlivé profesie a jednotlivým organizáciám prislúchajúcemu počtu zamestnancov.

Keďže spracovanie štatistických údajov za predchádzajúci kalendárny rok a prehodnotenie zvýšenia a zníženia základných miezd na základe jednotlivých profesií bude realizovateľné oneskorene, buď sa posunie obdobie vyplácania zmenených Základných miezd alebo budú v predstihu spracovávané štatistické údaje - detail.

Podstatné je aby uskutočnené navýšenia, zníženie, či stagnácia platov u konkrétnych povolaní a organizácií boli zároveň prepočítané tak, aby boli v súhrne v rovnováhe k celkovej výške vyčlenených prostriedkov na tento účel.

Register povolaní a odborníkmi stanovená výška hrubých miezd pre jednotlivé pracovné pozície budú následne iba orientačné, keďže výšku miezd jednotlivých zamestnancov (ako to vyplýva z ďalšej časti Reformy) budú v globále ovplyvňovať aj výsledky umiestnenia organizácie na základe permanentne prebiehajúcej súťaže a samotný zamestnávateľ, ktorý v konečnom hodnotení jednotlivých zamestnancov sám rozhodne aký ktorému zamestnancovi stanový plat. (Ak nespravodlivo zamestnancov ohodnotí, tak sa mu to skôr, či neskôr prejaví neochotou lepších zamestnancov pracovať za neschopných a potom aj v globále firma nedosiahne ani priemerné výsledky. Teda v konečnom dôsledku tak riaditeľ ako aj celá organizácia bude ukrátená o časť mzdových prostriedkov. Ich peniaze na platy následne dostane lepšia firma v danom odvetví.)

Cieľom v tejto časti navrhnutých reforiem nebolo detailné pomenovanie postupov a prepočtov, ktoré sa môžu meniť a dolaďovať.

Základom je načrtnúť princíp na základe ktorého sa dá zrealizovať nanajvýš spravodlivý a pravidelne aktualizovaný, transparentný prepočet Základných miezd u jednotlivých povolaní, slúžiaci ako prehľad výšky spravodlivých platov v našich podmienkach a ako odrazový mostík na odmeňovanie konkrétnych zamestnancov vo verejnej (ale aj komerčnej) správe.

O hodnote svojej práce bude vedieť tak zamestnanec ako aj zamestnávateľ.

Navrhnuté riešenie stanovenia hrubej mzdy zamestnávateľom pre svojich zamestnancov.

Každá organizácia verejnej správy na základe uskutočnených analýz a platných limitov bude mať stanovený a pravidelne prehodnocovaný reálny počet zamestnancov a vykonávané profesie pre nasledujúce rozpočtové obdobie. Uvedené údaje budú slúžiť na prerozdelenie mzdových prostriedkov pre jednotlivé rezorty a zriaďovateľov konkrétnych organizácií. Tí následne stanovia podiel budúcoročných mzdových prostriedkov pre všetky profesie a zamestnancov nim zriadených organizácií, ktorý bude korešpondovať s jej stanoveným celkovým prídelom.

Následným prenesením zodpovednosti za odmeňovanie podriadených na vedenie jednotlivých organizácií vo verejnom sektore dôjde k závažnej zmene v stanovení reálnej hodnoty kmeňových zamestnancov.

Tým, že si organizácia stanoví a na dané podmienky prispôsobí vlastné pravidlá odmeňovania jednotlivých profesií a zamestnancov podľa dosahovaných výsledkov, nastolí medzi nimi súťažné prostredie a jednoznačne vyjadrí zamestnancovi na koľko si ním vykonávanú prácu a zotrvanie na pracovisku cení v porovnaní na priemernú všeobecne stanovenú tržnú cenu ním vykonávanej práce. Ak vzrastie záujem zamestnancov o dosahovanie vyššieho mzdového ohodnotenia, teda maximálnych výsledkov úseku na ktorom pracujú ako aj celej organizácie, automaticky sa tým zvýši produktivita, kvalita a efektivita práce v jednotlivých organizáciách a v celej verejnej správe. Okrem toho zaniknú byrokratické nespravodlivé zákony a rôzne rezortné predpisy dehonestujúce cenu vykonávanej práce a zamestnancov vo verejnej správe.

Napríklad:

V súčasnosti sú zamestnanci na rovnakej pozícií ohodnotení na základe vymysleného zákonom odobreného fiktívneho základného platu vrátane povinných príplatkov (za diplom, za vek ...) približne rovnakou sumou. Následne ak rezortný minister a zriaďovateľ niektorej organizácii prihodil naviac peniaze (lebo mal a mohol), ak organizácia mala v evidencii neobsadené miesta, ak mesačne usporila na úkor niektorých chorých zamestnancov a pod. mzdové prostriedky dostávali zamestnanci aj inak nenárokovateľné odmeny, vyššie osobné ohodnotenia a pod., ktoré mohli mať rôzny charakter a výšku, v závislosti aj od subjektívnych postojov, sympatií a nálad vedúcich zamestnancov. Prečo? Lebo...

Výsledky a hodnota vykonávanej práce jednotlivých zamestnancov a organizačných celkov vo verejnej správe spravidla nemali na ročný prídel mzdových prostriedkov a ich prerozdelenie takmer žiadny vplyv.

Avšak čo sa stane ak s rozdielnym odmeňovaním zamestnancov na základe ich schopností a dosahovaných výsledkov a transparentným navyšovaním alebo krátením výšky limitovaných ročných mzdových (a prevádzkových?) prostriedkov pre jednotlivé organizácie vytvoríme aj podmienky vytvárajúce konkurenčné prostredie na základe stanovených kritérií a zavedenia súťaže organizácií vykonávajúcich rovnakú činnosť? 
Neprinúti to organizácie a ich vedúcich zamestnancov správať sa inak, ak ich tiež dosahované negatívne výsledky finančne postihnú a tým ohodnotia ich manažérske schopnosti? Budú si môcť dovoliť prijímať neschopných a protekčných zamestnancov ako doposiaľ, aj na úkor vlastnej peňaženky a kariéry? Budú ich môcť odmeňovať na základe veku, diplomu, sympatií a nie za vykonanú prácu?

Určite nie. A prospech z takejto zmeny budeme mať všetci.

Ktovie ako by v tomto rebríčku spravodlivosti v odmeňovaní obstáli tzv. dlhodobo poddimenzovaní učitelia?, či výpoveďami vydierajúci štát lekári?, sestričky? a doteraz ničím neohrození, nenásytní často korupční a doživotní sudcovia?

Výsledok.

Pravdepodobne ako prvý a jediný štát východného bloku stanovíme na svojom území reálnu tržnú cenu práce pre ústavných činiteľov a zamestnancov verejnej správy v aktuálnom čase.

Takto stanovený Základný plat bude významným ukazovateľom aj pre podobné zamestnania v komerčnej sfére a v prípade rozšírenia štatistických údajov aj o zamestnania vyskytujúce sa iba v podnikateľskom sektore by vznikol prehľad nezáväznej reálnej ceny práce pre jednotlivé povolania (s ich presným pomenovaním - momentálne si každý vymýšľa čo sa mu hodí, najmä pri ohlupovaní o manažérskom postavení nových zamestnancov) a na celom trhu v SR.

Pomohlo by to nielen k zjednoteniu skutočných názvov jednotlivých povolaní, ale aj k informovanosti uchádzačov o zamestnanie, koľko si môžu žiadať od potenciálneho zamestnávateľa ako aj o prestíž podnikateľa v ponuke mzdy pri nábore zamestnancov.

Po požadovanej reforme financovania stredných a vysokých škôl, by takýto dokonalý prehľad nedostatku a prognózy potrieb kvalifikovanej pracovnej sily mohol tvoriť základ opodstatneného prerozdelenia verejných finančných prostriedkov pre jednotlivé študijné odbory a školy!!!

III. SÚŤAŽ

Aby mali organizácie financované z verejných zdrojov záujem o transparentný výber tých najlepších zamestnancov a dosahovanie najlepších výsledkov musia ich k tomu prinútiť okolnosti.

Základnou motiváciou sú, boli a budú - peniaze, teda odmena za vykonanú prácu na základe dosiahnutých výsledkov.

Taká je realita, tak v reálnom komerčnom prostredí, v športe, umení, vede ...

Iba zavedením náročných kritérií na dosahovanie požadovaných výsledkov na všetkých postoch organizačného členenia jednotlivých subjektov štátnej a verejnej správy, následnej nestrannej a verejnej kontroly ich plnenia a vyhodnotenia, stanovením poradia podľa dosiahnutých výsledkov a tomu zodpovedajúcej spravodlivej odmeny vo forme výrazne rozdielneho prerozdelenia mzdových (a prevádzkových?) prostriedkov vytvoríme podmienky na celkovú zmenu prostredia vo verejnom sektore.

K tomu je potrebné:

1. Uskutočniť reformu v zamestnávaní a odmeňovaní ústavných činiteľov a zamestnancov verejnej správy

2. Každoročne stanoviť náročné kritéria pre dosahovanie stále vyšších cieľov pre organizácie verejnej správy

2. Stanoviť podmienky následnej nestrannej kontroly vykázaného plnenia požadovaných cieľov

3. Vypracovať systém vyhodnocovania dosiahnutých výsledkov na základe vopred stanovených kritérií

4. Stanoviť spôsob prerozdeľovania limitovaných mzdových (prevádzkových?) prostriedkov, ich krátenia a navýšenia pre jednotlivé organizácie na základe dosiahnutých a transparentne vyhodnotených výsledkov

Príklad:

Napr. ak by sa v rámci súťažných kritérií v danom roku pre katastrálne úrady stanovilo pre kalendárny rok skrátenie lehôt na zápis do katastra a vybavovania objednávok, zníženie byrokracie, lepšie využívanie informačných technológii, zníženie počtu oprávnených sťažností, zníženie neproduktívnych nákladov, hospodárnosť, atď. a na základe vyhodnotenia všetkých úradov by jeden katastrálny úrad dosahoval 110 % plnenie oproti priemeru a iný 90 %, potom by týmto výsledkom zodpovedal aj limitovaný prídel mzdových prostriedkov a krátenie, resp. navýšenie rozpočtových prostriedkov pre nasledujúci rok z vyčlenenej celkovej čiastky rezortu a zriaďovateľovi pre katastrálne úrady. Jednoduché, logické a určite pre zainteresovaných podnetné, keďže prospech alebo ujmu pocítia všetci zamestnanci katastrálneho úradu.

Následne po pretrvávajúcom úpadku to bude signál, že je na čase zamyslieť sa nad zmenou jej vedenia a určite ak by tieto údaje boli aj verejne dostupné, tak by výsledky mali významný psychologický efekt, ktorý by mohol pôsobiť tak na zamestnancov organizácie, ako aj jej klientov v danom teritóriu, či regióne, ešte výraznejšie ako stanovené finančné postihy.

Uvedeným spôsobom by sa vyriešili aj závažné, dlhodobo pretrvávajúce a kvázi neodstrániteľné nedostatky, ako napr.:

- u daňových úradov by mohlo byť jedným z kritérií zlepšenie podmienok pre podnikateľské subjekty, lepší výber daní, ...- u pracovných úradov počet umiestnených uchádzačov o zamestnanie do pracovného pomeru, ...                  - v nemocniciach zníženie zadlženia zdravotníckeho zariadenia, zlepšenie podmienok pre pacientov, ...

A čo takto zaviesť podobné riešenie aj pre ústavných činiteľov?

Konečne by sa vyriešila napr. v súčasnosti neriešiteľná situácia v justícii.

Tak ako v iných povolaniach aj tu sú menej schopní a schopnejší sudcovia, ktorí vedia za rovnaký čas aj pri terajšej legislatíve kvalitnejšie ukončiť oveľa viac prípadov. Ale prečo by to robili keď aj tak dostanú rovnakú odmenu ako ich možno leniví, možno neschopní a často aj skorumpovaní, arogantní a inak postihnutí kolegovia? 

A čo sa ale stane, ak jeden okresný súd dostane 115% z limitu mzdových prostriedkov vyčlenených pre okresné súdy a iný len 85%? Teda ak súd vykazujúci dobré výsledky dostane o 30% viac na mzdy ako ten zlý? A ak zároveň dôjde k rozdielu aj v stanovenom plate jednotlivých sudcov v rámci danej organizácie na základe dosahovaných pracovných výsledkov o 30% a viac? Nezačnú pracovať všetci naplno aby dosiahli maximálne finančné odhodnotenie a verejnú prestíž? Neskrátia sa hanebné a v súčasnosti umelo natiahnuté doby súdnych pojednávaní? ... 

A čo tak v parlamente. Sedeli by tam hokejisti, futbaloví rozhodcovia, herci, študenti lanárení iba na dotvorenie predvolebného imidžu strany ak by boli pravidelne hodnotení aj podľa vykazovaných výsledkov odvedenej práce?

A som veľmi drzí ak poviem, že by prezident a premiér mohol isť príkladom? napr. ak by prijal aj pohyblivú zložku svojej mzdy na základe výsledkov pravidelných prieskumov popularity?              A ministri na základe na základe odvedenej práce a ich hodnotenia vo verejných prieskumoch?

A vieme si vôbec predstaviť, že by skončila doba štrajkov štátnych a verejných zamestnancov, aj tých s mnohopočetným zastúpením? (učitelia, lekári, zdravotné sestry ...) požadujúcich permanentne vyššie mzdy aj v prípadoch ak nik nevie, či si ich vôbec zaslúžia? Mali by tú drzosť žiadať viac na úkor ostatných povolaní na úkor odborníkmi rovnakým spôsobom a transparentne ohodnotených zamestnancov verejnej správy?

Na koho by boli vlastne zamestnanci v štátnej a verejnej správe naštvaní? Na politikov? Na vládu? Na spravodlivý systém stanovenia ich platov? Alebo na svojho zamestnávateľa?, teda aj preukázateľne schopné vedie?

Mal by vôbec kto štrajkovať, ak by mienkotvorní špičkový lekári, sudcovia, učitelia, či zdravotné sestry zarábali vysoko nadpriemerne, na úkor lenivcov a neschopných s nízkymi platmi? Asi ťažko.

Očakávaný výsledok takejto Reformy verejnej správy.

Výsledky takýchto radikálnych reformných zásahov do verejnej správy by sa prejavili okamžite, tak v zamestnávaní najlepších odborníkov, vo vyváženom a spravodlivom odmeňovaní za skutočne vykonanú prácu, ale aj vo zvýšenej produktivite práce, morálke, znížení byrokracie, korupcie na prirodzenom znížení počtu zamestnancov, teda na odstránení prezamestnanosti verejnej a štátnej správy a následne na vysokej úspore verejných výdavkov.

Ďalším pozitívom reformy by bolo nastavenie základných podmienok na neustále zlepšovanie výsledkov v činnosti verejnej správy.

A to všetko by sa dalo urobiť prakticky zadarmo, pričom následný efekt bude nevyčísliteľný!

Samozrejme, že takéto zmeny nemôže pochopiť, ani presadiť ten, kto nechce, aby zvíťazila spravodlivosť a nezáleží mu na prosperite Slovenska, ani ten, kto sa bojí zmien, práce a rozsiahlej oponentúry, ktorú vznesú špekulanti a ľudia spokojní so súčasným stavom od ústavných činiteľov, vedúcich (protekčne dosadených) predstaviteľov štátnej správy a politických pokrytcov, ktorí hlásajú, že robia všetko pre ľudí, hoci opak je pravdou.

Marek & Lukáč, Hlavné námestie 5, Bratislava, 811 01, +421 901 123 456
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky