1.Decentralizácia

Reforma územnej správy - prenos kompetencií.

Súčasný stav.

V súčasnosti sa Slovensko vyznačuje autokratickým režimom spravovania štátu.

Tento spôsob nadobudnutia neobmedzenej moci si presadili naši politici (známy Paškov výrok "kto vyhral voľby môže všetko").

Pritom je priebežne nadpolovičná väčšina parlamentných koaličných politikov zvolená iba cca ¼ oprávnených voličov - účastníkov volieb, čo znamená, že dostali zastupiteľský hlas asi od 1 milióna všetkých občanov. Tie zvyšné 4 milióny s nimi súhlasiť nemusia a často ani nesúhlasia, avšak napriek tomu títo politici rozhodujú aj za nich napr. v tak zásadných otázkach ako bolo rozdelenie štátu, proruská zahraničná politika a po prípadnej výhre Kotlebovcov sa takto rozhodne aj o odchode z Nato a EÚ, teda z civilizovaného sveta - O NÁS - BEZ NÁS.

Jediná ochrana voči takému správaniu, teda demokratická možnosť zmeny rozhodnutí despotických vladárov vo svete je možnosť vyhlásenia referenda. Avšak v tomto štáte na základe Mečiarovcami, Slotovcami a Ficom prijatej ústavy je aj výsledok prevažne neuskutočniteľného ľudového hlasovania (vyžadovaná účasť nad 50%) iba obrazom marazmu a zdrap papiera, ktorý nič neznamená lebo sa nim nik v konečnom dôsledku vďaka nášmu zákonodarstvu nemusí vôbec zaoberať a riadiť.

Viď.   https://www.klubidiotov.sk/referendum/

Tým, že politici navrhujú zákony, ktoré často prispôsobujú vlastným potrebám a na základe ich znenia aj korupčne stanovujú koľko, komu a na čo pridelia kompetencií a peňazí stráca tento štát možnosť efektívneho hospodárenia v rámci vyčlenenej územnej správy a samosprávy. Ľudia ktorí žijú v určitom teritoriálnom priestore, kde sa narodili a kde budú vyrastať ich potomkovia totiž nemajú možnosť priamo ovplyvniť rozhodnutia o mnohých zásadných otázkach rozvoja a životnej úrovne na svojom území, teda na území svojho kraja, okresu, mesta, či obce.

Takýto spôsob vládnutia je nedemokratický, brzdí spoločenský rozvoj, nahráva korupcii, byrokracii a neefektívnej správe štátu.


Ako to zmeniť?

Ako prioritu pre naštartovanie prudkého rozvoja ekonomiky, zníženia nezamestnanosti a korupcie ponúkame návrh radikálnej reformy územnej správy a samosprávy.

Čo to znamená?

Chceme aby ministerstvá a politici v prvom rade tvorili dobré zákony a zodpovedali za ich dodržiavanie.

Navrhujeme preto prenos, resp. prerozdelenie všetkých ostatných maximálne možných kompetencií, ako aj finančných prostriedkov od súčasnej ústrednej štátnej správy na základe maximálne spravodlivých a transparentných pravidiel medzi jednotlivé samosprávne kraje (župy) a následne na samosprávne okresné, mestské a obecné úrady jednotlivých regiónov so súčasným posilnením ich právomoci tak, aby volení zástupcovia týchto samosprávnych územných celkov mohli spolu s vlastnými zdrojmi transparentne, hospodárne a v správnom čase použiť väčšie množstvo prostriedkov tam, kde je to najviac potrebné pod drobnohľadom verejnosti, ktorej život budú priamo ovplyvňovať.

V súčasnosti z týchto tzv. regionálnych zástupcov štátu prijaté zákony o prenose kompetencií robia iba zhora riadené figúrky, bez patričného spoločenského postavenia a právomocí konať samostatne vo verejnom záujme.

Nestotožňujeme sa z názorom politikov, že jednotlivé kraje a okresy nedisponujú dostatočným množstvom fundovaných a profesionálne zdatných odborníkov, ktorí nezvládnu na patričnej úrovni urobiť to, čo terajší zamestnanci spolitizovaných ministerstiev. Opak je pravdou.

Takáto reforme dosiahne viacnásobný efekt.

Nielenže odstaví politikov a štátnych úradníkov od korupčných nákupov a prerozdeľovania prostriedkov a funkcií medzi vyvolených, ale v prvom rade jednotlivé kraje, okresy a ich volení zástupcovia dostanú možnosť sebarealizácie, teda dokázať čo vedia.

Chceme vytvoriť vysoko efektívne súťažné a transparentné prostredie.

Zároveň chceme nastoliť zdravú rivalitu medzi voličmi a zvýšiť záujem o voľby do samospráv na miestnej, okresnej a krajskej úrovni.

Ako to chceme urobiť?

Prenesením maximálne možných kompetencií štátu na jednotlivé krajské úrady a následne na okresné a miestne samosprávne úrady ako aj delimitáciou organizácii štátu pôsobiacich na tomto teritóriu.

Optimálny a efektívny by bol návrat k 3 resp. 4 vyšším územným celkom.

(Tak malý štát nepotrebuje ani 7 krajov ani vysoké školy v každom okresnom meste, aby vynakladal obrovské prostriedky na prebujnelú a prebyrokratizovanú verejnú správu, zastupiteľské organizácie a školy podradnej úrovne.)

- presunúť všetky kompetencie, ktoré nemusia bezprostredne riadiť ministerstvá a nimi vytvorené ústredné organy a organizácie štátu so zriaďovateľskou pôsobnosťou

- presunúť všetky rozpočtové finančné prostriedky, ktoré nemusia bezprostredne prideľovať priamo ministerstvá a nimi vytvorené ústredné orgány a organizácie štátu so zriaďovateľskou pôsobnosťou

- krajským úradom odbúrať všetky kompetencie, ktoré brzdia rozhodovanie na miestnej úrovni ich prenosom na okresnú a miestnu samosprávu

Základnou funkciou novovzniknutých krajských úradov bude metodické usmerňovanie a spravodlivé prerozdelenie financií na uvedené nižšie územné celky a samosprávy ako aj zabezpečenie kontrolnej činnosti na dodržiavanie platných zákonov.

Voľby županov krajských úradov a zástupcov do okresných úradov musia byť transparentné, objektívne, prehľadné - napr. na americký a britský spôsob - získavanie hlasov voličov uchádzačmi na miestnej úrovni. O kandidátoch sa budú musieť zverejňovať podrobné informácie prostredníctvom IT a bude im na konfrontáciu uvoľnený priestor aj v miestnej a vo verejnoprávnej televízií, aby mali ľudia dokonalý prehľad koho idú voliť. Voliči si musia uvedomiť, že svojimi hlasmi zveria voleným zástupcom oveľa viac kompetencii ako doposiaľ, teda ako budú voliť - tak sa budú mať. Vznikne jedno veľké celoslovenské súťažné prostredie s možnosťou porovnávania úspešnosti spravovania jednotlivých krajov, okresov, miest a obcí.

Poslanci v Krajskom zastupiteľstve.

Nebudú zvlášť volení. Budú ich tvoriť všetci zvolení prednostovia okresných úradov v kraji, primátori miest a pravidelne striedajúci sa starostovia vybraných obcí.

Tým, že budú o prerozdeľovaní obdŕžaných krajských prostriedkov pre jednotlivé okresy, mestá, obce a organizácie spadajúce do ich zriaďovateľskej pôsobnosti rozhodovať ľuďom dobre známe tváre, teda nimi zvolení zástupcovia na príslušnej miestnej úrovni, bude zabezpečená aj patričná, transparentná a nepretržitá kontrola ako si plnia záväzky a ako pracujú.

Voľby župana a napr. 2 podžupanov z iných strán do krajského zastupiteľstva, volených okresných zástupcov, primátorov a starostov by sa mali konať naraz, najlepšie v deň volieb poslancov do európskeho parlamentu. Voľby by sa tým zatraktívnili a boli dôležitejšie ako parlamentné voľby, keďže vládni a parlamentní politici a ich štátny aparát stratí moc nad územnými celkami ako aj svojvoľným prerozdeľovaním rozpočtových a európskych? peňazí.

Samozrejme, že takéto systémové reformy si bezpodmienečne vyžadujú aj zmenu volebného zákona tak, aby aj v parlamente mali rovnocenné zastúpenie všetky územné celky.

Občania si potom budú môcť zvoliť na svojich územiach z tam žijúcich kandidátov politických strán a nezávislých kandidátov na obhajobu svojich záujmov poslancov do parlamentu prostredníctvom väčšinového volebného systému.

https://maturitneotazky.sk/default/politologia/13-volebne-systemy

Takto by sme sa zbavili aj mnohých povaľačov, ktorí sa ocitli z nepochopiteľných dôvodov na kandidátkach zostavených lídrami jednotlivých parlamentných strán vegetujúcimi 4 roky v parlamente a schopnými tak akurát sledovať prst svojho partajného dirigenta prikazujúceho im ako majú stlačiť hlasovacie tlačítko.

Marek & Lukáč, Hlavné námestie 5, Bratislava, 811 01, +421 901 123 456
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky