PROJEKT ZNÍŽENIA NEZAMESTNANOSTI

Zámer projektu

Zámerom projektu je uskutočnenie reformy, ktorej výsledkom bude najmä vznik nových slovenských podnikateľských subjektov v rôznych odvetviach hospodárstva. Nárast nových podnikateľských subjektov vytvorí vznik nových pracovných miest. Výsledkom týchto zmien bude dosiahnutie vyššieho hospodárskeho rastu, zvýšenie životnej úrovne obyvateľstva a celkové zlepšenie podmienok života v tomto štáte.

Obsah 

1. Žiadatelia o podnikanie so štátnou zárukou                                                                                       2. Uzatvorenie zmluvy                                                                                                                               3. Podnikatelia so štátnou zárukou                                                                                                         4. Vytvorenie podnikateľských centier                                                                                                     5. Výber peňažného ústavu - banky                                                                                                     6. Predčasné Ukončenie zmluvného vzťahu                                                                                           7. Výhody plynúce z realizácie projektu                                                                                                   8. Riziká projektu                                                                                                                                     9. Finančný dopad na hospodárenie štátu                                                                                           10. Záver

1. Žiadatelia o podnikanie so štátnou zárukou                                                 Žiadosť o podnikanie so štátnou zárukou bude môcť predložiť každá zaevidovaná fyzická a právnická osoba so slovenským občianstvom, ktorá splní stanovené podmienky.

Žiadosť o podnikanie so zárukou štátu bude okrem iného obsahovať:

a) potvrdenie, že žiadateľ nedisponuje majetkom nad rámec základných životných potrieb
Podmienkou pre uchádzačov bude preukázanie, že si úplne alebo čiastočne nemôžu opatriť finančné zdroje na financovanie svojho podnikateľského zámeru bez toho, aby boli ohrozené ich základné životné potreby, ako sú: nehnuteľnosti - dom, garáž, pozemok a pod., ako aj ďalší bežne používaný hnuteľný majetok, vrátane auta. Takto zadefinovaný štandardný majetok by bol považovaný ako nevyhnutný na zabezpečenie základných životných potrieb pre ktorý ľudia nie sú z pochopiteľných dôvodov ochotní riskovať bežnú pôžičkou so zábezpekou do podnikania. 

Pritom mnohí, najmä mladí a čerství absolventi škôl ani tento štandardný majetok nevlastnia, preto ho v súčasnosti nemôžu založiť ako zábezpeku úveru.

Vlastníctvo uvedeného majetku teda nebude prekážkou pre uzatvorenie zmluvy so štátom na čerpanie úveru v banke alebo úveru pozostávajúceho v kombinácií  s vlastnými zdrojmi so štátnou zábezpekou a zárukou štátu splácania úveru banke v prípade prekážok zo strany podnikateľa.

b) podrobný podnikateľský plán
Najdôležitejšou súčasťou žiadosti je reálne zostavený podnikateľský plán. Musí obsahovať všetky údaje na základe ktorých bude môcť odborná komisia posúdiť, či zvolená forma podnikania spĺňa predpoklady a kritéria pre úspešné podnikanie, alebo či je použiteľný ako sprievodca podnikateľa pri rozbehu podnikania a ako monitorovací nástroj pre sledovanie jeho plnenia.
Súčasťou plánu budú aj požadované prílohy, ako napr.: výpisy z katastra nehnuteľností, potvrdenia štátnych a verejných inštitúcií, notársky overené listiny a pod.


c) doklad o nadobudnutí živnostenského oprávnenia                                                                  Tento doklad by bol doložený až po schválení podnikateľského plánu na základe žiadosti o podnikanie so štátnou zárukou, avšak skôr ako bude uzatvorená zmluva. Bolo by tak umožnené aby mohol podnikať každý kto splní zákonom stanovené podmienky, teda aj ten kto iba začína podnikať.

Zároveň by takýto postup odbúral prehnanú byrokraciu, keďže pri povolení živnostenského podnikania je vyžadovaný aj doklad o vzdelaní, či nadobudnutej odbornosti na požadovanú živnosť, výpis z registra trestov a pod., takže by neboli tieto doklady žiadané duplicitne.

2. Uzatvorenie zmluvy                                                                                        Výsledkom schválenia žiadosti o podnikanie odborníkmi na danú oblasť podnikania po nadobudnutí živnostenského oprávnenia bude uzatvorenie Zmluvy o podnikaní. Uzatvoril by ju štát (prostredníctvom ním stanovených zástupcov, napr. na úrade práce, resp. okresnom úrade - odbor živnostenského podnikania, alebo inom - novo zriadenom obvodnom pracovisku) s novým podnikateľom (pomenovaným napr. ako Podnikateľ so štátnou zárukou).


3. Podnikatelia so štátnou zárukou
Štátna záruka bude slúžiť ako krytie podnikateľského úveru (pôžičky), prostredníctvom ktorého podnikateľ nadobudne finančné prostriedky potrebné na podnikanie (postupne - alebo naraz) a to prostredníctvom banky, ktorej by sa štát zaručil za splatenie úveru podnikateľom (alebo prostredníctvom ktorej by použil prostriedky EÚ na daný účel).
Na základe uzatvorených zmluvných podmienok medzi štátom a podnikateľom by všetok majetok podnikateľského subjektu nadobudnutý z úveru so zárukou štátu, zakúpený v zmysle schváleného podnikateľského plánu bol vedený ako majetok štátu, až do úplného splatenia úveru a s tým spojených úrokov a poplatkov podnikateľským subjektom!
Podmienky poskytnutia a splácania úveru by boli zakomponované v zmluve uzatvorenej medzi bankou, podnikateľom a štátom zastúpeným príslušným novozriadeným podnikateľským centrom v danom regióne. Do doby splatenia úveru má podnikateľ prostredníctvom banky nadobudnutý majetok vedený iba v prenájme, resp. správe a slúži mu iba na činnosť a plnenie záväzkov vymedzených podnikateľským plánom a zmluvou.
Čistý zisk, ktorý podnikateľovi v priebehu podnikania ostane po splatení záväzku banke v rámci (mesačného - dohodnutého) splátkového kalendára bude ziskom podnikateľa slúžiacim na zabezpečenie jeho základných životných potrieb.
Po uhradení všetkých splátok a poplatkov banke v rámci čerpania úveru s ručením štátu by prešiel všetok takto nadobudnutý majetok do vlastníctva podnikateľa a zrušil by sa jeho zmluvný vzťah so štátom. Od tejto chvíle podnikateľský subjekt pokračuje v podnikaní samostatne a na svojom.
Podnikateľovi od tejto chvíle ostáva celý zisk, nemá záväzky voči štátu, ani banke, teda má vytvorené optimálne podmienky na pokračovanie v úspešnom podnikaní.
Výsledkom by bol vznik nových dobre rozbehnutých, prosperujúcich podnikateľských subjektov vytvárajúcich nové pracovné miesta a hodnoty z ktorých by sme mali úžitok všetci.
Predstava, kto by mohol mať záujem o takýto spôsob podnikania je nepreberná a nemožno ju zákonom obmedziť iba na určitý druh podnikania, keďže by to bolo voči ostatným nespravodlivé a diskriminačné. Uvediem iba zopár príkladov, aby ste si mohli urobiť akú takú predstavu, napr.:
- v poľnohospodárstve - budovanie vo svete osvedčených malých domácich fariem, kde je potrebné okrem vlastníctva, či prenájmu pozemkov zakúpiť základné technické vybavenie podľa druhu podnikania a postaviť potrebné poľnohosp. stavby. Takéto podnikanie je vysoko aktuálne najme v odľahlých usadlostiach s nevyužitými pasienkami a lúkami. Zároveň sa na odľahlých dedinách v najchudobnejších regiónoch Slovenska nachádza najväčšie množstvo nezamestnaných, ktorí nemajú šancu sa inak zamestnať. Momentálne sa táto činnosť dotuje v obmedzených sumách a obmedzenom množstve schválených žiadostí rozdávaním nenávratných dotácií z našich daní, ktoré sú týmto spôsobom rozhajdákané formou predvolebných balíčkov totožných s reformou - vláčiky zadarmo.
- v službách - kde vykazujeme zamestnanosť a ich poskytovanie v oveľa nižšej miere ako okolité a ekonomicky vyspelé štáty, jedná sa o rozsiahlu škálu služieb prinášajúcich úžitok domácemu hospodárstvu a bežnému spotrebiteľovi
- cestovný ruch - ľudové remeslá a umelecká činnosť
- vo výrobe - či už by sa jednalo o výrobu komponentov pre iné firmy, alebo o vlastné výrobky. Napr. v spracovaní potravinárskych produktov sme z 50% závislí od dovozu, hoci by sme si vedeli kvalitnejšie a zdravšie potraviny vyrobiť. Bio produkty.
- ďalej by sa nové firmy mohli uplatniť v zavádzaní inovačných a vedeckých výsledkov do praxe. Sú to aj toľko omieľané produkty s pridanou hodnotou. Možnosť zrealizovania nákladných projektov v oblasti informačných technológií, na ktoré vám nik nepožičia, atď.
Teda podnikať so štátnou zárukou sa dá všade tam, kde je preukázateľne zdôvodnený predpoklad návratnosti vloženého kapitálu na základe dobre spracovaného podnikateľského projektu a plánu.
Niekto možno bude namietať, že aj teraz sa dalo začať podnikať cez rôzne programy, napr. z fondov EÚ, dotácií od štátu. S tým nemožno súhlasiť, keďže na potenciálnych začínajúcich podnikateľov nik nemyslel. Kto trocha pozná problematiku v poskytovaní dotačných prostriedkov, či ochotu bánk poskytovať úvery bez záruk a ochotu podnikateľských subjektov spolupracovať, tak musí jednoznačne uznať, že uskutočniť aj preukázateľne perspektívny podnikateľský plán a navyše podľa vlastných predstáv bolo a je v tomto štáte bez prvotného finančného zabezpečenia za súčasných podmienok priam nemožné.

4. Vytvorenie podnikateľských centier

K realizácii tohto projektu bude potrebné vytvoriť samostatné podnikateľské centrá, tak na okresnej ako aj krajskej úrovni, prípadne na úrovni ministerstva. Ako už bolo uvedené podnikateľské centrá by mohli byť súčasťou úradov práce, alebo okresných úradov - odborov živnostenského podnikania, alebo novo zriadenej právnickej osoby štátu. Tie by sa mohli deliť na prvo-stupňové a druho-stupňové.
Podnikateľské centrá (SR = 79 okresov) by mali byť čo najbližšie k ľuďom, teda k miestu podnikania. Mali by pozitívny vplyv na rozvoj podnikania a zamestnanosti pre danú lokalitu. V prvej fáze spustenia projektu by okresné podnikateľské centrá mohli byť súčasťou okresných úradov (počet 51) s minimálnym počtom zamestnancov, ktoré by sa zvečšovali podľa počtu pribúdajúcich podnikateľských subjektov. 
Podotýkam, že tieto podnikateľské centrá by nedisponovali prostriedkami na rozdávanie.        Až s pribúdajúcou agendou a predpokladaným neustálym zvyšovaním počtu žiadateľov by sa rozhodlo akým spôsobom bude táto činnosť ďalej realizovaná, napr. by možno boli aktuálne príspevkové organizácie alebo až sa stane táto činnosť zisková (viď 9 bod návrhu), tak napr. štátne akciové spoločnosti.
 
a) prvostupňové podnikateľské centrá.
Zastupovali by štát pri uplatňovaní zákonných postupov.
Teda ich základnou úlohou bude zriaďovať nové podnikateľské subjekty vytvorené so štátnou pomocou a zabezpečovať dohľad nad plnením zmluvných podmienok, ako napr.:
* overovali by splnenie zákonných podmienok v súvislosti s posúdením žiadostí o podnikanie
* hodnotili reálnosť a opodstatnenosť podnikateľských plánov
* pomáhali pri odstraňovaní administratívnych, či iných prekážok, ktoré by nemali zásadný vplyv na   predmet podnikania
* uzatvárali zmluvy s podnikateľskými subjektmi a bankou
* vydávali súhlas pre priebežné, či jednorázové čerpanie úverov
* boli by prvostupňovým odvolávacím orgánom pri žiadostiach o prehodnotenie zamietnutých           žiadostí
* uskutočňovali by verejné obstarávanie v podnikateľskom pláne schválených nákupov
* zhromažďovali a archivovali dokumentáciu spojenú s podnikaním so štátnou pomocou
* kontrolovali a spoluzodpovedali za správnosť, účelnosť, hospodárnosť a efektívnosť                         vynaložených finančných prostriedkov čerpaných prostredníctvom schváleného úveru na dané     podnikanie
* sledovali a vyhodnocovali splácanie úveru z vykazovaného zisku podnikateľa
* zabezpečovali by splátky úveru banke na základe zmluvných podmienok, v prípade                         insolventnosti podnikateľa
Na základe zmluvne stanovených podmienok s bankou, v prípade, že by podnikateľský subjekt z objektívnych alebo subjektívnych dôvodov prestal splácať úver, do doby nájdenia záujemcu o pokračovanie v realizácii podnikateľského plánu alebo do doby odpredaja zakúpeného majetku z poskytnutého úveru by splátky realizovalo podnikateľské centrum. Zároveň by muselo dofinancovať aj úver, ak by zisk z predaného majetku nepostačoval na jeho krytie. Reálne by štát nemal doplácať na predčasne ukončené podnikanie, viď časť 9 ("Finančný dopad na hospodárenie štátu")
* vydávali návrhy na zrušenie zmluvy o podnikateľskej činnosti v prípade neplnenia podmienok       stanovených v zmluve s podnikateľom
* dávali súhlas na odplatný, či bezodplatný prevod firmy inému podnikateľskému subjektu
V prípade, že z dôvodov na strane podnikateľa nie je možné pokračovať v perspektívnom podnikaní (smrť, zdravotné obmedzenia...), bude podnikanie odpredané na základe súťaže inému podnikateľskému subjektu, alebo prepísané na iný subjekt bezodplatne za podmienok pokračovania v projekte podľa predchádzajúcich zmluvných podmienok
* nariaďovali exekúciu zakúpeného majetku
V prípade, že podnikateľ nebude chcieť nadobudnutý majetok dobrovoľne vydať, podnikateľské centrum vydá prostredníctvom súdu podnet na jeho exekúciu a vymáhanie nákladov s tým spojených
* uskutočňovali dražobný odpredaj majetku odobratého skrachovanému podnikateľovi
* zabezpečovali by propagáciu tohto  podnikania na regionálnej úrovni
* spolupracovali s úradmi práce pri potrebe školení budúcich podnikateľov
* atď.

b.) druhostupňové podnikateľské centrá.
Boli by súčasťou vyšších úradov (napr. Krajských) alebo by túto funkciu plnilo ministerstvo hospodárstva. Okrem iného by mali za úlohu pôsobiť ako:
* druhostupňový odvolávací orgán pri žiadostiach o prehodnotenie zamietnutých podnikateľských   aktivít
* posudzovali by sporné prípady medzi podnikateľským subjektom a okresným podnikateľským       centrom
* kontrolovali a usmerňovali činnosť prvostupňových podnikateľských centier
Druhostupňové podnikateľské centrá sú nevyhnutné najmä z dôvodu zabezpečenia objektivity a spravodlivého rozhodovania.

5. Výber peňažného ústavu - banky
Jednalo by sa o veľmi lukratívnu ponuku štátu pre všetky banky. Alfou a omegu tohto projektu je poskytovanie lacných úverov bankou pre zmluvných podnikateľov so štátnou zárukou plnenia záväzkov. Teda v prípade insolventnosti podnikateľa, ktorý má povinnosť splácať poskytnutý úver v rámci zmluvných podmienok ako ručiteľ banky preberá túto úlohu štát. Určite by dochádzalo aj k takýmto prípadom, ktoré nemožno vylúčiť, ani pri najdôkladnejšom zhodnotení podmienok podnikania, pomoci a precíznej kontrole použitia poskytnutých prostriedkov.
Keďže banky by štátnou zárukou získali 100%-nú istotu vymožiteľnosti dlhu, štát by si mohol vyberať v rámci vyhlásenej súťaže nielen banku s garanciou najnižších úrokov, ale aj individuálnym prístupom k jednotlivým klientom, ako sú počiatočné odklady splátok pri plnení podnikateľského plánu s ktorými tento projekt počíta, s variabilitou dĺžky a výšky splácania jednotlivých úverov, atď.
Výhody takéhoto ručenia za dlhy podnikateľov na základe dobre uzatvorených zmlúv prevládajú nad prinášaným rizikom (viď ďalšiu časť projektu). Pritom ručenie štátom za poskytnuté úvery bankou nemožno v žiadnom prípade chápať ako zadlžovanie sa štátu, keďže zakúpený hmotný a nehmotný majetok prostredníctvom týchto úverov bude vo vlastníctve štátu až do splatenia poslednej splátky podnikateľom. Ako z ďalšej časti projektu vyplýva, v prípade neschopnosti splácať úver podnikateľom, nemusí byť už poskytnutý úver považovaný za neproduktívny náklad štátu. Práve naopak, mnohé aj nesplatené úvery budú pre štát prínosom, teda ziskové. Okrem toho v zmluve by mala byť podmienka vymáhania škôd spôsobených podnikateľom, či už vedome alebo úmyselným neplnením zmluvných podmienok.
Teda záruky štátu za poskytnuté úvery by nemali byť v žiadnom prípade dôvodom na neuskutočnenie reformy !!!


6. Predčasné Ukončenie zmluvného vzťahu
Zmluvný vzťah medzi podnikateľským centrom a podnikateľom v rámci prebiehajúceho procesu môže byť ukončený z objektívnych dôvodov zo strany podnikateľa (choroba, živelná pohroma a pod.) alebo zo strany štátu, napr. z dôvodu neplnenia zmluvných povinností podnikateľa.
V oboch prípadoch získaný majetok v rámci podnikania prostredníctvom úveru s ručením štátu prepadá v prospech štátu a musí ho podnikateľ odovzdať v požadovanom stave zodpovedajúcom amortizácii v rámci vykazovaných údajov o uskutočnenej podnikateľskej činnosti. Na vrátenie uskutočnených splátok banke by samozrejme nemal nárok. V zákone by malo byť stanovené koľko rokov od predčasného ukončenia zmluvy zo subjektívnych dôvodov podnikateľa nebude môcť daná fyzická alebo právnická osoba uzavrieť so štátom novú zmluvu.
Takto nadobudnutý majetok podnikateľské centrum znova prenájme alebo rozpredá v dražbe a získané finančné prostriedky vloží do fondu na splácanie nesplatených úverov.

7. Výhody plynúce z realizácie projektu

a) Výhody pre podnikateľa.

Základnou výhodou fyzickej a právnickej osoby, ktorá sa stane prostredníctvom realizácie tohto projektu vlastníkom podnikateľského subjektu je, že jej štát umožní zmysluplne pracovať, tvoriť a zarábať v rámci žiadateľom vybranej podnikateľskej činnosti, na ktorej mu záleží aby prosperovala. 
Tento sen si môže každý schopný človek splniť, hoci nemá žiadne finančné zdroje, ani majetok na realizáciu podnikateľského plánu. Vstupom do podnikania nič neriskuje, okrem premárnenej šance v prípade neúspechu.

b) Výhody pre štát.

Vytvorí sa množstvo nových podnikateľských subjektov.
Vznikne niekoľkonásobne viac nových pracovných miest.
Prínos z podnikania so zárukou štátu mnohonásobne prevýši možné riziká.
Finančný prínos prostriedkov získaných od nových podnikateľských subjektov do štátneho rozpočtu vo forme daní a príspevkov do fondov a poisťovní, úspor z neposkytovania príspevkov v nezamestnanosti, sociálnych dávok a pod. mnohonásobne prevýši náklady spojené s prevádzkou novovytvorených štátnych zastupiteľských orgánov zaoberajúcich sa touto činnosťou, či ojedinelých zlyhaní zo strany nových podnikateľov. Koniec koncov to bude závisieť najmä od kritérií stanovených na schvaľovanie podnikateľských projektov. Teda je oprávnený predpoklad, že táto prospešná činnosť pre ľudí, ako aj štát, bude pri dobrej stratégii v rámci koncepcie príslušných zákonov produkovať kladný výsledok hospodárenia štátu v rámci realizácie tohto projektu. Zároveň je predpoklad, že podnikatelia, ktorí sa takouto formou dostanú k podnikaniu si veľmi dobre uvedomia akú výhodu získali, preto budú pracovať oveľa intenzívnejšie ako za bežných podmienok, len aby neprišli o živnosť a majetok, ktorý sa po ukončení prechodného (splátkového) obdobia stane ich vlastníctvom.
Okrem uvedených výhod k nezanedbateľnej úspore verejných prostriedkov by mohlo dôjsť napr. skončením prideľovania nenávratných dotačných prostriedkov pre nezamestnaných, ktorí sa rozhodli podnikať. Tie v súčasnosti dosahuje výšku od 1 160 do 1 460 € a sú často zneužívané na iné účely, alebo neefektívne použité, keďže sú striktne vymedzené iba na štátom zadefinované výdavky spojené s podnikaním. Prijatím tohto zákona by sa mohla zmeniť na vyššie uvedenú pôžičku dostupnú v oveľa vyššej miere (aj bez obmedzenia výšky), teda by slúžila na pokrytie všetkých potrieb zmysluplných a perspektívnych podnikateľských projektov.                             Taktiež by zákon mohol znížiť alebo zrušiť často pranierované prideľovanie rôznych nenávratných dotácií na ním vymyslené projekty a mohol by ich nahradiť touto úspornou a pre štát výhodnejšou formou pôžičky.


8. Riziká projektu
Riziká projektu vyplývajú hlavne z dosadenia nekompetentných a odborne nespôsobilých úradníkov (politikov) na jednotlivé zastupiteľské úrady štátu, ako aj z nezodpovedne pripraveného zákona. Vtedy hrozí zvýšené riziko korupcie, rodinkárstva, či iného zneužitia služobného postavenia. Viem, že si mnohí položia otázku, či nebude dochádzať k pokusom o zneužívanie takéhoto zákona tým, že sa o podnikanie prihlásia špekulanti a tí, ktorí sa chcú bez rizika obohatiť a nepoctivo získať majetok.
Obava zo zneužitia dobre vyhotoveného zákona na vlastné obohatenie ale nehrozí. Majetné fyzické a právnické osoby, ktoré môžu podnikať za pomoci vlastných zdrojov, resp. prostredníctvom úverov, ktorými založia vlastný alebo firemný majetok by mali pri podnikaní prostredníctvom tohto zákona oveľa ťažšie a zložitejšie podmienky za ktorých by podnikateľský zámer museli zrealizovať. Navyše, ak by sa im nepodarilo ukončiť podnikateľský zámer, tak by v zmysle zmluvy so štátom o všetko, čo nadobudli aj prišli. To im v prípade úverov z podnikania prostredníctvom vlastných finančných prostriedkov nehrozí, jedine pri lízingu.


9. Finančný dopad na hospodárenie štátu
Postupné zriaďovanie podnikateľských centier prostredníctvom príslušných existujúcich úradov s postupným navyšovaním počtu zamestnancov podľa množstva novovytvorených podnikateľských subjektov si bude vyžadovať iba minimálne navýšenie prostriedkov s ktorými sa počíta v bežnom ročnom rozpočte zainteresovaných ministerstiev.
V neskoršom období by bolo pravdepodobne účelné vytvárať, napr. rizikové fondy pri týchto štátnych  podnikateľských centrách na úhradu záväzkov, ktoré by vznikli zo zmarených projektov voči bankám. Preto pravdepodobne, lebo predpokladom je, že aj pri ojedinelom vyskytnutí sa zmarených projektov budú výnosy z predaja nadobudnutého majetku často oveľa vyššie ako nesplatené záväzky. Napr., ak si zoberieme takú farmu. Zakúpený traktor, sejačka či iné zariadenia budú mať stanovenú životnosť 10 rokov, pričom ak sa podnikateľ zaviaže v rámci podnikania splatiť úver v priebehu 3 rokov a po dvoch rokoch ochorie, či z iných dôvodov ukončí podnikateľskú činnosť, pravidelnými splátkami banke už splatí 2/3 ceny zariadenia. Teda z predaja tohto stále štátneho zánovného zariadenia by mal štát dosiahnuť vyšší zisk, ako je zostávajúca 1/3 dlhu voči banke. U nehnuteľného udržiavaného majetku často cena neklesá, ale rastie (napr. zakúpené pozemky zvyšujú časom svoju hodnotu), teda štát by v tomto prípade získal viac ako 100% zisku z predaja. Stavby a budovy so životnosťou cca 50 rokov nadobudnuté od podnikateľov by boli po krátkom čase čiastočne alebo takmer zaplatené no ich predajná cena by dosahovala ďalších 100% naviac. Niekoľko násobne vyšší ako 100% ný výnos v prospech štátu by priniesol napr. predaj prostredníctvom úveru zakúpených úžitkových zvierat (v rámci zakladania domácich fariem). Hodnota zakúpených živých zvierat by rýchlo rástla a pritom by bol podnikateľským subjektom splácaný iba úver za kúpu mláďat na založenie stáda.
Je potrebné si uvedomiť, že do podnikania bola vložená aj činnosť - teda práca.
Cena už vynaloženej práce, teda výsledky z nej nadobudnuté budú čistým a veľmi hodnotným ziskom pre štát, keďže žiadne mzdové náklady vynaložené v priebehu podnikania sa skrachovanému podnikateľovi, ani jeho zamestnancom už vracať nebudú. 

Pritom ani podnikatelia a jeho zamestnanci nebudú za dobu podnikania o nič ukrátení.             Takže z rizikových fondov štátu by sa mali stať po krátkom čase ziskové fondy.

10. Záver
Snahou tvorcov projektu bolo pokúsiť sa pomôcť pohnúť ekonomikou tohto štátu z dôvodu, že všetci čo žijeme v tomto zaostalom prostredí sa chceme mať lepšie. Určite tento projekt nevystihuje všetky detaily a možné situácie, ktoré by sa v priebehu jeho realizácie mohli vyskytnúť. Sme si vedomí, že nie je geniálny. Avšak nebolo našim zámerom zapodievať sa detailne čiastkovými riešeniami ku ktorým by sa mali vyjadriť odborníci, ale poukázať na základnú koncepciu jedného z mála možných úsporných a pritom vysoko efektívnych riešení zníženia nezamestnanosti s ktorou už 26 rokov bez najmenších úspechov všetci politici, najmä pred voľbami verbálne zápasia. Časté zmeny niekoľkých paragrafov v Zákonníku práce, či vyplácanej výšky sociálnych dávok, poskytovanie nenávratných dotácií, daňových zvýhodnení a pod. napriek snahám o ich zveličenie nikdy nezamestnaným výrazne nepomohli. Takže nemohúcnosť niečo zmeniť zachraňujú aspoň výhovorky na krízu, či permanentnú nutnosť znižovania výdavkov v rozpočte. Myslíme si, že opak je pravdou a iba zlepšenie podnikateľského prostredia aj za cenu potrebného zainvestovania do zmien a následné zníženie nezamestnanosti môže výrazne pohnúť ekonomikou. Zabráni nezmyselnej migrácii obyvateľstva a odchodu perspektívnych a vyštudovaných ľudí do zahraničia. 

Nepresadzujeme nič nasilu, ani prostredníctvom niekoho, nemáme na to dôvod.                         Priali by sme si iba, aby kompetentní, ktorí projekt zamietnu uviedli aj to podstatné - prečo?

Tomu kto mal záujem sa aspoň oboznámiť s týmto návrhom, ďakujeme za trpezlivosť.

Marek & Lukáč, Hlavné námestie 5, Bratislava, 811 01, +421 901 123 456
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky