2.  Aká je verejná a štátna správa

Zdôvodnenie potreby reformovať verejnú a štátnu správu

Verejná správa je základným pilierom dobre fungujúceho štátu.

Tvoria ju tak ústavní činitelia, ako aj štátna a ostatná verejná správa do ktorej patria ministerstvá, nemocnice, školy, daňové úrady, úrady práce, regionálna a miestna správa, justícia, polícia, atď.

Tieto organizácie zásadným spôsobom ovplyvňujú úroveň života ľudí, podnikania, poskytovaných služieb, vzdelania a celkový rozvoj štátu. Sú to zároveň nástroje vládnej a politickej moci.

Aká je verejná správa?

Verejná správa je zabarikádovaná vo vlastnom svete, teda aj svete intríg a machinácií do ktorého nik nemá právo vidieť.

Hoci ju financujú daňoví poplatníci, je pre nich v skutočnosti často iba strašiakom, likvidátorom, diktátorom a byrokratickým centrom pre obmedzenie ich základných práv a slobôd.

Organizácie štátu neriadia odborníci ale politicky nominované kádre strán, ktoré sú práve pri moci.

Neexistuje žiadne súťažné prostredie, ktoré by nútilo tieto organizácie, ako aj ich zamestnancov k dosahovaniu merateľných a porovnateľných výsledkov za účelom prirodzeného rastu.

Výsledky práce štátnych a verejných zástupcov z vyššie uvedených dôvodov takmer nikoho nezaujímajú a ich nezávislý audit, či verejná kontrola dosahovaných výsledkov a úrovne konkrétnej verejnej správy v tomto štáte prakticky neexistuje.

Aj počty zamestnancov sú stanovené na základe požiadaviek jednotlivých úradov a nie na základe skutočných potrieb, napr. porovnateľných ukazovateľov z iných štátov na základe ktorých dosahujeme najvyšší počet (zbytočných) úradníkov na celkový počet obyvateľov. 

Napriek množstvu predpisov a zákonov, ktoré majú zaručiť transparentnosť a nezávislé výberové konania, takmer všetky štátom platené organizácie prijímajú s tichým súhlasom svojich politických lídrov nových zamestnancov aj z radov príbuzných, zhora odporúčaných, známych, alebo za úplatok. Verejná ponuka voľných pracovných miest vo verejnej správe je aj z vyššie uvedených dôvodov často utajená, neprehľadná a takmer nedostupná. Keďže je verejne známe ako sa uskutočňuje výber vopred navrhnutých kandidátov, stáva sa pre ostatných, skutočných odborníkov nezaujímavou. 

Mzdové ohodnotenie

Ústavní činitelia sú odmeňovaní podľa nimi účelovo vyhotovených a schválených interných predpisov, nespravodlivo, rovnostrkársky a bez akýchkoľvek zmysluplných pravidiel pre dosahovanie nejakých výsledkov, či cieľov (ako príklad môžme uviesť aj štatistiku o iba prísediacich, hlasujúcich, nič nevykazujúcich parlamentných poslancoch v parlamente).               Základný rozbor tohto čudného a nemorálneho odmeňovania zamestnancov a ústavných činiteľov v štátnej a verejnej správe tvorí prílohu tejto sekcie .

Zamestnanci verejnej správy majú stanovený plat na základe ešte zo socializmu prevzatých mzdových predpisov, keďže sú zaradení podľa čudných katalógov pracovných činností, platových tried a stupňov v tabuľkách vymyslených úradníkmi a následne odmeňovaní podľa ľubovôle ich nadriadených. Teda cena práce nie je ani po 26 rokoch stanovená podľa zásluh a úrovne vykazovaných výsledkov práce, ale paušálne a podľa straníckej príslušnosti, za dosiahnutý vek, za to aké majú na papieri vzdelanie, za priazeň svojich priamych nadriadených, za lobing organizácie u zriaďovateľa, ktorý môže organizácii prideliť na základe vlastného uváženia aj bezdôvodne nadlimitné mzdové prostriedky. Takže záleží aj na tom kde pracujete, keďže v každom rezorte aj pri rovnakom pracovnom zatriedení je iný prídel mzdových prostriedkov.

Výšku mzdových prostriedkov ovplyvňujú napr. aj počty permanentne neobsadených (aj nepotrebných) pracovných pozícií, na ktoré si môže organizácia každoročne uplatniť mzdové nároky za tzv. mŕtve duše.

O čom je verejná správa?

To, že zamestnanci štátnej správy si z nás robia rukojemníkov už určite každý zažil.

Takmer nič nevybavíte okamžite, ale až v posledný deň zákonom stanovenej neopodstatnene dlhej čakacej doby. Takmer nič nevybavíte elektronicky. Na banálnu požiadavku dostanete na danom úrade k vyplneniu niekoľko papierov s nezmyselnými a často nezrozumiteľnými alebo dookola sa opakujúcimi údajmi. Potom musíte aj niekoľkokrát v pracovnom čase navštíviť často preplnenú čakáreň úradu na druhom konci mesta a ak sa ozvete, že sa vám niečo nepáči, dostanete namiesto vysvetlenia vynadané. Ak aj máte odvahu sťažovať sa, zistíte, že neviete komu, ako, ani či to má nejaký zmysel. O vine hulváta plateného z vašich daní totiž najčastejšie rozhoduje jeho nadriadený kamarát. 

U lekára musíte čakať kôli byrokratickým a hlúpim nariadeniam aj niekoľko hodín, lebo vy a vaša práca je pre štát, ktorý si nič neváži nepodstatná a podradná. Aj lekárom žijúcim z vašich peňazí je vaš čas ukradnutý. 

Verejná správa je prebujnelá a aj napriek prijímaným pravidelným a nákladným reformám permanentne obsadzujeme jedno z popredných umiestnení v počte úradníkov na celkový počet obyvateľov v rámci štátov EÚ. Je z polovice nefunkčná a nepružná. Zamestnanci sa často správajú neúctivo, povýšenecky a panovačne. Sú orientovaní na pranierovanie, vyberanie poplatkov a pokút, namiesto poskytovania pomoci a poradenstva. Polícia je riadená politickými špičkami a skorumpovaná, lenivá justícia rozhoduje podľa vlastných potrieb.

Ak niečo zabudnete urobiť alebo zaplatiť dostanete namiesto upozornenia rovno mastnú pokutu. Ak omylom zaplatíte viac ako by ste mali, štát sa k vám správa ako zločinec, keďže si tieto neoprávnene nadobudnuté finančné prostriedky často ponechá, bez nároku na vrátenie. Ak na základe existujúcich zlých predpisov utrpíte finančnú ujmu, za ktorú nemôžete, štát a jeho úradníkov to väčšinou nezaujíma, správajú sa k vám často ako k handre do ktorej si môžu vytrieť špinavé topánky. 

Aj takáto je reálna situácia v štátnej a verejnej správe. Stretávame sa s neuveriteľnými prípadmi ľahostajnosti úradníkov, zbytočnej byrokracie, bezmocnosti poškodených, ich pohadzovaním z úradu na úrad a často arogantným, ponižujúcim a nekompetentným správaním.                             To nie je normálne, ani udržateľné donekonečna. Získajme späť svoju hrdosť.

Marek & Lukáč, Hlavné námestie 5, Bratislava, 811 01, +421 901 123 456
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky